Tehnologija u učionici
Autor: Đorđe Trišović
"Ako mislim na mobilni telefon noću, tad mi nedostaje sna". Na samom početku ovog teksta dozvoljeno nam je da navedemo ovaj malo izmenjen citat Hajnriha Hajnea, da bismo bolje razumeli sve nemire i nesigurnosti jednog nastavnika 21. veka. U vremenu u kojem živimo, u kojem se ne samo mnogo četuje, postuje i tvituje, već je skoro pa ne moguće da uhvatimo pogled pognutih glava - ali ne zato što su ljudi zaboravili kako da budu učtivi, već zato što su svi zauzeti boravkom u svom virtuelnom svetu - postavlja se pitanje, šta može da uradi jedan obrazovan nastavnik, svestan svih izazova učenja nemačkog jezika, da bi ispunio sve želje i potrebe svojih učenika, a među njima i potrebu za viruelnim povezivanjem, a sve u cilju postizanja određenih jezičkih kompetenicija? Mi sa Austrijkog instituta u Beogradu smo, da bismo odgovorili na ovo pitanje, pokušali da integrišemo moderne tehnologije u proces učenja, pri čemu sledeći tekst treba da bude shvaćen kao osvrt iz prakse ali i ocena onoga što smo postigli
Učenje novog vokabulara je nesumnjivo jedan od glavnih izazova u nastavi stranih jezika. Čak i ljubitelji gramatike postepeno shvate da je potrebno mnogo više za uspešnu komunikaciju nego što je dubok uvid u svet fleksije i konjugacije (bez obzira što njihov značaj ne želimo da potcenjujemo). Da, ali ko ima još dovoljno vremena da napiše sve liste reči i da ih marljivo uči kada mnoge ove reči uprkos svoj muci relativno brzo padnu u zaborav?
Aplikacije koje olakšavaju sticanje vokabulara postoje na internetu u velikom broju, međutim, želimo da skrenemo pažnju na aplikaciju Quizlet. U osnovi, radi se o dugo poznatom principu učenja pomoću kartica (na jednoj strani reč a na drugoj značenje, definicije i sl.), pri čemu ceo koncept obezbeđuje nekoliko interaktivnih vežbi i igara koje stoje na raspolaganju učenicima. Bilo da se radi o jednostavnom ponavljanju (Learn, Flash Cards), pravopisnim vežbama (napišite, spelujte) ili jednostvanom testu sa različitim tipovima zadataka (može biti popunjavan online ili može da se štampa) - svako će sigurno pronaći pravu stvar za sebe. A oni koji vole igrice i takmičenja mogu probati da što je brže moguće spoje odgovarajuće reči (Match) ili da spasu svet koristeći svoje znanje (Gravity). I ne zaboravite Quizlet Live opciju - reakcije učenika su iz prakse veoma pozitivne.
Na Austrijskom institutu u Beogradu Quizlet je uveden po preporuci centrale u Beču i koristi se kao ispomoć na kursu Sprint A1 a ta vežbanja mogu se naći na sajtu Austrijskog instituta u Beogradu, kao i kartice za udžbenike Motive (A1-B1).

2. Kahoot
Kad dođe trenutak da se testiraja naučeni vokabular, učenicima (ali i nastavnicima) se diže kosa na glavi. Neretko isplivaju potisnuta sećanja iz doba školovanja: dlanovi se znoje , vremensko ograničenje, pitanja kod kojih čovek zapne. Pored toga, beskonačno čekanje dok ne konačno dođete do rezultata. Ukoliko uzmemo sve ovo u obzir jasno je zašto učenici ne vole testiranje, iako je kod testiranja na kursevima u prvom planu ocena uspešnosti učenja.
Aplikacija Kahoot omogućava testiranje kroz igru i bez stresa. Ona funkcioniše tako što nastavnik da pitanja i tačne odgovore i odredi vreme za koje učenici moraju da završe zadatak. Pošto je ovo u osnovi kviz sa više ponuđenih odgovora, veliku ulogu ne igra ne samo ispravnost odgovora već i vreme, zbog čega broj bodova ostvaren po pitanju i igraču može da varira. Posle svakog pitanja prikazuje se lista trenutnih rezultata, tako da tenzije među učesnicima kviza i njihova koncentracija ostanu na visokom nivou sve vreme.

3. Telefoni u učionici **
... trebalo bi da budu isključen ili prigušeni, tako se barem danas može pročitati često na mestima gde postoji rizik da uznemirimo druge zvonom našeg mobilnog telefona. I to nije bez razloga - život bez mobilnih telefona više se ne može ni zamisliti, što ih razumljivo čini i delom nastave. Da bismo ih koristili u učionici ne treba nam vrlo dobro tehničko znanje ili, kako pokazuju sledeći primeri, čak ni Internet.
Ako želite da upoznate svoju novu grupu lingvistički i lično u prvom satu, onda postoji dobra mogućnost da se svaki student predstavi uz pomoć svog mobilnog telefona na osnovu izabrane fotografije. S obzirom na to da većina slika predstavlja konkretne događaje i situacije, učenicima ne ponestaje ideja kada imaju nešto da kažu o sebi, i osećaju se više motivisanim jer sami odlučuju šta drugima dopuštaju da znaju o njima.
Osim toga, diskusije i razgovori ostaju provereno sredstvo za razvijanje sposobnosti i veštine konverzacije u učionici, posebno za one kojima prevazilaženje govorne barijere još uvek predstavlja problem. Kao tehnička podrška takvim vežbama mogu se koristriti mobilni telefoni za snimanje audio snimaka ili video snimaka na osnovu prethodno razvijenog scenarija, koji se zatim prosleđuje nastavniku za analizu i korekciju. Potencijalna upotreba mobilnih telefona je takođe da studenti nezavisno snimaju svoje klipove kod kuće, ako imaju želju da ponovo prođu govorne vežbe iz lekcija.